Piwa kraftowe, czyli rzemieślnicze, produkowane są przez małe browary w zupełnie innych warunkach niż w korporacyjnych browarach. W przypadku piw kraftowych stawia się przede wszystkim na jakość, a także wyjątkowy smak.
Historia piw kraftowych
Pierwsze browary produkujące piwa kraftowe powstały na świecie już w latach 70. XX wieku. To właśnie wtedy browary zaczęły koncentrować się na coraz wyższej jakości trunków, odkrywaniu nowych smaków, a także próbie stworzenia czegoś dla konkretnych klientów. Browary rzemieślnicze to takie, które wytwarzają piwo metodami tradycyjnymi, a dodatkowo właściciele takich miejsc nie są powiązani z dużymi firmami czy korporacjami. Zdarza się nawet, że klienci browaru znają właściciela z imienia i nazwiska. Warto także zaznaczyć, że browary kraftowe stale szkolą swoich pracowników i dbają o poziom ich wiedzy merytorycznej. Organizowane są więc różne warsztaty i szkolenia, które sprawiają, że personel browarów to specjaliści w dziedzinie piwowarstwa.
W Polsce pierwsze piwa kraftowe zaczęły powstawać dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku, gdy społeczeństwo stało się bardziej świadome, a jednocześnie zapragnęło nowych smaków. Tradycyjny sposób wytwarzania piw jest też powiązany z nowymi trendami, takimi jak dążenie do uzyskania naturalnych smaków i rosnąca popularność produktów ekologicznych. Od powstania pierwszych browarów rzemieślniczych znacznie wzrosło spożycie piw kraftowych, ponieważ wielu konsumentów wybiera je zamiast trunków produkowanych przez wielkie korporacje, czyli na skalę przemysłową. Wszyscy miłośnicy piwa mogą odwiedzić stronę piwo.to i zdobyć jeszcze więcej informacji na temat piw kraftowych.
Popularność piw rzemieślniczych
Rynek piw kraftowych rośnie w siłę i takie trunki stają się coraz bardziej popularne na całym świecie, także w Polsce. Jest to znak, że małe browary zapewniły sobie stałe miejsce na półkach sklepowych, ponieważ konsumenci są zainteresowani dobrym smakiem i jakością trunków. W ten sposób zostały wykreowane zupełnie nowe zjawiska na rynku, a duże przedsiębiorstwa muszą walczyć z browarami rzemieślniczymi. Strategia biznesowa browarów kraftowych opiera się na dostarczaniu klientom dużej liczby ciekawych smakowo piw, które są unikalne i spełniają różnorodne potrzeby. Przykładowo, w 2018 roku wprowadzono do oferty różnych browarów kraftowych około 1600 piw rzemieślniczych. Latem zdecydowanie bardziej popularne są lekkie piwa, natomiast zimą – ciemne i korzenne. W ten sposób browary mogą ciągle zmieniać swoją ofertę i ją udoskonalać. Dla właścicieli browarów kraftowych znaczenie ma także sam sposób myślenia o piwie, a więc dbanie o satysfakcję klientów, wprowadzanie różnych nowości, mieszanie smaków. Obecnie piwa kraftowe nie mogą być uznane za modę, lecz raczej za powrót do korzeni piwowarstwa, a jednocześnie swoistą rewolucję, która sprawiła, że w branży wzrosła konkurencja, zaś klienci zyskali bardzo szeroki wybór.